Cyclus na de zwangerschap

Hoi!

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je ‘normale’ cyclus weer op gang kwam na de bevalling? Bij mijn eerste zwangerschap duurde het bijna 1 jaar voordat ik weer normaal ongesteld werd, wel onregelmatig. Nu na 2e zwangerschap nog steeds niet ongesteld.

Benieuwd hoe dit bij andere vrouwen is :slight_smile:

Hi Frederieke, wat goed je dit deelt! Ik werd na mijn eerste zwangerschap, 4 maanden erna ongesteld en bij mijn tweede zwangerschap na 3 maanden. Maar ik merk wel dat de duur van mijn cyclus is veranderd.Ik blijf veel langer ongesteld dan voor mijn twee zwangerschappen. Dus ik hoor graag of andere mama’s zich hierin herkennen of jullie wellicht tips hebben!:blush:

Hoi! Ik heb vrij snel na mijn bevalling een spiraaltje laten plaatsen dus dat beïnvloedt ook een hele hoop qua cyclus. Mijn jongste is nu 2 jaar en heb ook geen goed inzicht meer over mijn ‘normale’ cyclus. Ik weet niet of dit komt door het spiraal of door mijn twee zwangerschappen. Dus wellicht speelt anticonceptie bij jou ook wel een rol?

1 like

Hi! Dus na 4 en 3 maanden, dat is best snel. Fijn wel om weer te merken dat je cyclus op gang komt. Ik begreep van een gynaecoloog dat het best tot een jaar kan duren om weer ‘normale’ cyclus te krijgen na een zwangerschap en bevalling.

Oh dat lijkt me ook gek om te merken, langer ongesteld dan voordat je zwanger werd. Ook met meer klachten/kramp, of dat niet?

Ik overweeg ook een spiraaltje, maar ik wil graag even afwachten tot mijn cyclus op gang is. Maar dat kan dus best even duren :sweat_smile:

Hi! Ja ik snap inderdaad dat een spiraaltje veel invloed heeft. En ik gebruik nu even geen anticonceptie omdat ik wilde onderzoeken of het dan beter zou worden, maarja dat is helaas niet het geval:) Ik heb meer het gevoel dat mijn hormoonhuishouding door mijn zwangerschappen veranderd is, dus dit ga ik verder onderzoeken!

Ja dat snap ik hoor! Ben benieuwd wanneer je cyclus nu weer begint qua tijdsduur! Het schijnt ook als je borstvoeding geeft, dat het dan nog langer kan duren. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van andere moeders.