Jammer dat Nederland in vergelijking met het buitenland, bijvoorbeeld Engeland zo ouderwets omgaat met een postnatale depressie. Krijg je een PD in Engeland dan krijg je het hormoon progesteron/progesterine dit maakt dat je in een week van je postnatale depressie af bent. Wel moeten deze hormonen dan wel weer langzaam afgebouwd worden anders wordt je weer depressief. Hoe zwaarder de depressie tot zelf een postnatale psychose hoe meer hormonen. Deze depressie ontstaat door de bevalling Als je heel positief reageert op de toename van progesteron, (welke werkt als een pepmiddel) die je kwijtraakt door de door inzet van de bevalling. Vaak hebben deze vrouwen in de laatste weken van de zwangerschap een tomeloze energie en kunnen ze de hele wereld aan Een teken dat ze te positief op progesteron reageren.B6 en B 12 helpen mede ondersteunen. Vrouwen zijn geen zwakke wezen die de verandering van een baby en verandering van hun leven niet aan kunnen. Wat niet wil zeggen dat het tegen kan vallen een baby Het is nu eenmaal niet altijd een roze wolk maar dat wil niet zeggen dat we psychisch zo zwak zijn dat we in een depressie belanden. Wel zijn deze vrouwen hormoon gevoelig, vaak down tegen de tijd dat ze ongesteld worden. Als de klachten zonder hormonen worden behandeld houden ze ook vaak een PMS over. Wat ook een gegeven is is dat als ze in de overgang komen ze weer depressief worden. Maar hoera dan krijgen ze wel hormonen. Een Engelse Arts Miss Dalton heeft ontdekt wat een PD is en hoe te behandelen (hormonen) De hormoon gevoeligheid is wel erfelijk helaas. Zelf heb ik ook 2x een PD gehad maar ik had het geluk dat mijn huisarts een neef was van Miss Dalton en heeft hij mij behandeld met hormonen. Bij mijn 3e kindje ben ik ook behandeld, preventief maar ik had niet het gevoel dat het nodig was. Zelf ben ik lid geweest van vrouwen in postnatale depressie. Een werkgroep van ervaringsdeskundigen die vrouwen steun bieden/boden met wat het was en welke gevoelens er speelde. Helaas bestaan we niet meer . Een vriendin van mij had ook een PD en heeft 3 jaar nodeloos bij het riagg gelopen. Ik was met een week klaar en kon genieten van mijn kindje. Ik hoop dat er artsen zijn die dit lezen en zich er in gaan verdiepen hoe het anders kan. Krijg je geen hormonen en heb je een moeder in de overgangsleeftijd kan je misschien via haar hormonen versieren. veel steun voor alle vrouwen pd, a. lankhorst, Halsteren
Hi A.,
Wat goed dat je hier aandacht voor vraagt. Er is inderdaad nog maar weinig bekend (bij vrouwen en bij zorgverleners) over de rol van hormonen dus super belangrijk dat hier meer over gepraat wordt!
Laatst sprak ik Estrella Montoya, zij is psycholoog en deed een promotieonderzoek naar hormonen en de effecten op gedrag. Ze schreef het boek Hormonen en vrouwen en behandelt als psycholoog angst- en stemmingstoornissen, en postpartum depressie. Zij vertelde: ‘Een pas bevallen vrouw kan somber zijn, maar als we uitvragen waar die somberheid vandaan komt zitten daar vaak angsten over het moederschap of de baby onder. Die angst wordt vaak over het hoofd gezien bij postpartum depressie.’
En:
‘Sommige vrouwen kunnen gevoeliger zijn voor lichaamseigen hormonen. Neem vrouwen met premenstrueel syndroom (PMS), een verzamelnaam voor ernstige lichamelijke en emotionele klachten die je kunt ervaren in de periode voor je menstruatie. Vrouwen met PMS reageren heftiger op hormonale schommelingen in de dagen voor de menstruatie. Ze kunnen lichamelijke klachten krijgen zoals hoofdpijn, een opgeblazen gevoel, pijnlijke en gespannen borsten of vocht vasthouden. En emotionele klachten zoals prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, of vermoeidheid of gebrek aan energie.’
‘We weten dat vrouwen die erge PMS-klachten hebben, gevoeliger zijn voor postpartum depressie. We weten ook dat die vrouwen zich heel goed kunnen voelen tijdens de zwangerschap. Er lijkt dan geen reden voor zorgen. Juist NA de bevalling gaan zij zich slecht voelen.’
Ik vond haar boek veel inzichten geven in hoe ons lijf werkt en welke rol hormonen (kunnen) spelen.
Groetjes,
Frederieke