Starten IVF traject

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mij aangemeld op deze website en ik start gelijk een topic.

Mijn vraag is of er andere moeders zijn die dmv IVF zwanger zijn geraakt?

Waarom vraag ik dit? Nou hier komt mijn/ons verhaal.

In 2019 zijn mijn man en ik ouders mogen worden van onze zoon. Na 1,5 jaar proberen werd ik spontaan zwanger.
De zwangerschap is niet vlekkeloos verlopen. Ik had namelijk hele erge last van bekkeninstabiliteit waardoor ik na 4 maanden zwangerschap al gestopt was met werken. Daarna is ook vrij vlot de 20 weken echo gekomen en bleek de baby wel wat klein te zijn. Hierna zijn wij doorgestuurd naar een academisch ziekenhuis voor een extra controle. Daaruit bleek ook dat de baby te klein was, maar niet zorgwekkend klein. Prima dachten wij.

10 weken later met de 30 weken echo maakte de verloskundige zich toch wel serieuze zorgen. De baby was niet een beetje te klein, maar veel te klein voor het termijn. Zij heeft mij direct doorgestuurd naar ons streekziekenhuis en daar hebben wij weer een uitgebreid onderzoek gehad. Na dat onderzoek was de mededeling; de baby is serieus te klein, het wordt geschat op circa 1 kilo en zal tot maximaal 34 weken in de buik mogen blijven.

**** ik sla nu een heel stuk over ***

Nadat onze zoon uiteindelijk gezond en wel geboren werd met 32v weken en 1080 gram, hebben wij 9 weken in 5 verschillende ziekenhuizen vertoeft waarna we als gezin naar huis konden.

Eind goed, al goed… laten we het daar op houden want inmiddels is onze zoon alweer 5 jaar.

Maar door de zwangerschap/geboorte/ziekenhuisperiode ben ik angstig geworden. Angst dat bij een volgende zwangerschap dezelfde ellende zal afspelen. Hiervoor heb ik een heel uitgebreid onderzoek laten doen en de professor die het onderzoek heeft gedaan heeft aangegeven dat bij een tweede zwangerschap inderdaad de kans op vroeggeboorte groter is dan bij een gemiddelde aanstaande moeder. Hierdoor was ik niet echt gerustgesteld en hebben we besloten een tweede zwangerschap echt nog even op de lange baan te zetten.

Na ongeveer een jaar ging het met mij psychisch niet lekker. Ik werd angstig van gedachte aan een zwangerschap en mijn keel kneep zich dicht toen mijn beste vriendin kwam vertellen dat ze zwanger was van een tweeling. Niet perse de tweeling, maar het idee dat tweelingen vaak vroeg worden geboren greep mij naar de keel. En op dat moment ging bij mij de knop om, dit kan zo niet langer. Na meerdere EMDR sessies kan ik zeggen dat ik goed kan omgaan met de vroeggeboorte en dat ik Ă©n mijn man weer openstaan voor een zwangerschap!

En dat is nu ruim 2 jaar geleden…

We staan nu aan de start om IVF te gaan starten. Dat houdt in, morgen mag ik voor het eerst naar de fertiliteitskliniek om de eerste uitgangsecho te maken. Wanneer mijn binnenkantje naar tevredenheid is, krijg ik nog extra uitleg en mag ik de medicatie gaan ophalen.

Ik vind dit een rete spannende tijd en daarom zou ik graag willen weten of er meerdere dames in deze groep zitten die zwanger zijn geworden dmv IVF en of zij mij nog tips kunnen geven voor de komende tijd?

Alvast bedankt als je de tijd hebt genomen om deze hele tekst te lezen! :slight_smile:

1 like

Hoi Joyce,

Ik ben ook in 2019 bevallen van een zoontje! En 6 weken geleden van een tweede zoontje. Ik heb sinds 2017 in een IVF traject gezeten en al mijn zwangerschappen (5) zijn via IVF ontstaan… vraag maar raak. Misschien dat ik je vragen kan beantwoorden…

Liefs Emmie

1 like

Hi Joyce,

Wat een verhaal heb je gedeeld. Heel blij om te horen dat het nu een stuk beter gaat met jou.
Spannend dat jullie nu gaan starten met een IVF traject. Wordt het IVF met of zonder ICSI? Weet je dat al?

Ik ben zelf nu 35 weken zwanger van een kindje uit een ivf met icsi traject. Bij mij is dat in Belgie gebeurd omdat ik flinke endometriose had en zij daar een stuk verder mee zijn.

Ik vind het belangrijk om vooral een heel eerlijk verhaal met je te delen. Het is ook een spannend traject waar je zelf niet zo veel invloed op kunt uit oefenen. Stel je er op in dat het niet altijd in 1 keer lukt. Maar dat is op natuurlijke wijze zwanger worden ook.
Het zijn wel hele duidelijke fases waar je door heen gaat en dat vond ik fijn.
Kleine mijlpalen.

Eerst wordt natuurlijk bepaald wanneer je aan de voorbereidende hormonen mag beginnen. Dat vond ik wel een stapje maar ook deze bouwen zich op. Het is wennen om jezelf te prikken met de hormonen maar dat wennen gaat heel snel.(tip: zoek op youtube een filmpje op om te zien hoe je het het makkelijkst kunt doen) des te meer de hormonen opbouwen, ga je wat voelen maar echt niet heel veel. Daarna gaan ze in de gaten houden hoeveel eitjes aan het rijpen zijn (dit zullen ze gewoon met jou delen) en bepalen ze zo wanneer “het oogsten” kan plaatsvinden. Heel spannend maar behalve jouw hormonen blijven nemen, kan je er niet veel aan doen. Ik heb zelf een roesje gehad bij het “oogsten” en een vriendin van mij ook. Zou ik wel aanraden omdat het niet super lekker is. Dan moet jouw partner aan het werk ( tip: minimaal een week geen alcohol voor hem van te voren).
Dan is het echt even geduld hebben. Ze zullen laten weten aan jullie hoeveel eitjes geoogst zijn maar dan is het wachten op embryo’s. Houdt er rekening mee dat er best wat afvallen. Als het goed is krijg je daar na een dag of 2 een update over en over de kwaliteit er van. Adh daarvan bepalen ze hoe lang ze ze laten groeien (3 of 5 dagen) voordat ze terugplaatsen.
Ja kunt helaas weer niks doen behalve progesteron door nemen. (Utrogestran) zijn trouwens tabletjes die je moet opsteken en deze zijn er voor om te zorgen dat jouw baarmoederslijmvlies goed ontwikkeld.

Als het goed is, volgt daarna een “verse” terugplaatsing in jouw cyclus en dit is een heel bijzonder moment. Doet absoluut geen pijn en is echt zo gedaan haha. De andere embryo’s zullen ze invriezen. Vervolgens breken echt de langste 2 weken van jouw leven aan. Wachten tot je mag testen… daarna met hopelijk goed nieuws.

Mocht het niet gelukt zijn, is het vaak 1 cyclus rust en dan weer de volgende poging.

Wij hebben 4 ivf pogingen gedaan.(moesten 2 keer het oogsten process doen) 2 embryo’s waren niet ingenesteld, 1 wel maar werd later een miskraam en deze poging nu gaat tot nu toe goed.

Ik hoop dat dit je een beetje een beeld geeft. Stel gerust nog een vraag als je dat hebt.

Succes Sophie

1 like

Heejj,

Ik heb 2 kindjes via ivf gekregen waarvan het eerste kindje spontaan met 34.2 weken is geboren. Vond daarom de 2de zwangerschap spannend omdat ik bang was dat dit kindje nog vroeger zou komen.
Uiteindelijk is het 2de kindje met 37.1 weken geboren. Je mag mij altijd een berichtje sturen.

Groetjes Marie-José

1 like

Hallo Sophie,

Dank je wel de uitgebreide reactie!

Het hele traject is wel uitgelegd door de arts, maar de helft blijft natuurlijk maar hangen. Al zijn de grote lijnen wel duidelijk.

Afgelopen woensdag ben ik voor de eerste uitgangsecho geweest en 's avonds gestart met FSH (follitropine). Ik vond de eerste spuit heel eng, het voelt heel onnatuurlijk om jezelf te prikken. Mijn man heeft dat dan ook bij mij gedaan. Dag 2 hebben we het samen gedaan en sinds dag 3 doe ik het zelf. Vanaf vandaag moet ik ook Ganirelix erbij gaan spuiten.

Tot nu toe merk ik wel wat van de medicatie. Ik heb veel hoofdpijn, borsten alsof ik al zwanger ben en mijn humeur schommelt nogal.

Aanstaande woensdag heb ik de tweede echo en dan zien we weer verder.

Je vraag of het IVF met ICSI is, dat weet ik eerlijk gezegd niet? Ik wist niet dat die combinatie mogelijk is… Ik mag iig niet IUI omdat de kans op een meerling daarbij groter is en dat is met mijn vorige zwangerschap niet verstandig. Wat houdt deze combinatie in dan?