Hallo allemaal,
Vandaag heb ik mij aangemeld op deze website en ik start gelijk een topic.
Mijn vraag is of er andere moeders zijn die dmv IVF zwanger zijn geraakt?
Waarom vraag ik dit? Nou hier komt mijn/ons verhaal.
In 2019 zijn mijn man en ik ouders mogen worden van onze zoon. Na 1,5 jaar proberen werd ik spontaan zwanger.
De zwangerschap is niet vlekkeloos verlopen. Ik had namelijk hele erge last van bekkeninstabiliteit waardoor ik na 4 maanden zwangerschap al gestopt was met werken. Daarna is ook vrij vlot de 20 weken echo gekomen en bleek de baby wel wat klein te zijn. Hierna zijn wij doorgestuurd naar een academisch ziekenhuis voor een extra controle. Daaruit bleek ook dat de baby te klein was, maar niet zorgwekkend klein. Prima dachten wij.
10 weken later met de 30 weken echo maakte de verloskundige zich toch wel serieuze zorgen. De baby was niet een beetje te klein, maar veel te klein voor het termijn. Zij heeft mij direct doorgestuurd naar ons streekziekenhuis en daar hebben wij weer een uitgebreid onderzoek gehad. Na dat onderzoek was de mededeling; de baby is serieus te klein, het wordt geschat op circa 1 kilo en zal tot maximaal 34 weken in de buik mogen blijven.
**** ik sla nu een heel stuk over ***
Nadat onze zoon uiteindelijk gezond en wel geboren werd met 32v weken en 1080 gram, hebben wij 9 weken in 5 verschillende ziekenhuizen vertoeft waarna we als gezin naar huis konden.
Eind goed, al goed… laten we het daar op houden want inmiddels is onze zoon alweer 5 jaar.
Maar door de zwangerschap/geboorte/ziekenhuisperiode ben ik angstig geworden. Angst dat bij een volgende zwangerschap dezelfde ellende zal afspelen. Hiervoor heb ik een heel uitgebreid onderzoek laten doen en de professor die het onderzoek heeft gedaan heeft aangegeven dat bij een tweede zwangerschap inderdaad de kans op vroeggeboorte groter is dan bij een gemiddelde aanstaande moeder. Hierdoor was ik niet echt gerustgesteld en hebben we besloten een tweede zwangerschap echt nog even op de lange baan te zetten.
Na ongeveer een jaar ging het met mij psychisch niet lekker. Ik werd angstig van gedachte aan een zwangerschap en mijn keel kneep zich dicht toen mijn beste vriendin kwam vertellen dat ze zwanger was van een tweeling. Niet perse de tweeling, maar het idee dat tweelingen vaak vroeg worden geboren greep mij naar de keel. En op dat moment ging bij mij de knop om, dit kan zo niet langer. Na meerdere EMDR sessies kan ik zeggen dat ik goed kan omgaan met de vroeggeboorte en dat ik én mijn man weer openstaan voor een zwangerschap!
En dat is nu ruim 2 jaar geleden…
We staan nu aan de start om IVF te gaan starten. Dat houdt in, morgen mag ik voor het eerst naar de fertiliteitskliniek om de eerste uitgangsecho te maken. Wanneer mijn binnenkantje naar tevredenheid is, krijg ik nog extra uitleg en mag ik de medicatie gaan ophalen.
Ik vind dit een rete spannende tijd en daarom zou ik graag willen weten of er meerdere dames in deze groep zitten die zwanger zijn geworden dmv IVF en of zij mij nog tips kunnen geven voor de komende tijd?
Alvast bedankt als je de tijd hebt genomen om deze hele tekst te lezen!